دانستنی ها در رابطه با سیستم های اطفاء حریق

ایتوک یکشنبه 5 بهمن 1399 - 17:59
دانستنی ها در رابطه با سیستم های اطفاء حریق
برای جلوگیری از بروز آتش سوزی های بزرگ، با بیشترین خسارات مالی و جانی، استفاده از سیستم های آتشنشانی و اطفا حریق به شکل قانون درآمده است تا با رعایت آن توسط سازنده های ساختمانی و پیمانکاران، میزان مشکلات کمتر شود.

اطفا حریق و اهمیت وجود تجهیزات آتشنشانی در ساختمان‌ها:

ساختمانهای بلند با جمعیت بالا، نمایی است که در اکثر شهرها و استانهای کشور شاهد آن هستیم. ساختمان سازی با حفظ اصول و رعایت قوانینی که منجر به حفظ جان انسانها خواهد شد، کافی نیست و امروزه ثابت شده است که حفظ برخی از اصول ایمنی بعد از ساخت و ساز و در محوطه داخلی ساختمان، راهی مطمئن برای پیشگیری از انواع خسارتهای مالی و جانی است. یکی از این اصول پیش بینی برای اطفا حریق و به کارگیری تجهیزات آتشنشانی برای مواقع آتش سوزی می باشد.

                                  

                                                                        اطفا حریق

اهمیت سیستم اطفا حریق در ساختمان:

آتش سوزی از آن دست حوادثی است که غیرمترقبه بوده و در عرض چند دقیقه می تواند شکل بگیرد. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این نوع، براساس مقررات ملی ساختمان و مبحث 13، ساختمانها موظف به استفاده از سیستم اطفا حریق و اعلام آتش سوزی هستند.

قانونی شدن استفاده از این سیستم در ساختمانها کاملا منطقی و پیشگیرانه به نظر می رسد و علاوه بر اینکه سبب حفظ جان انسانها خواهد شد از بروز آسیب های جدی و بزرگ مالی هم جلوگیری به عمل خواهد آمد.

سیستم های اطفا حریق بسیار پیشرفته ای روانه بازار شده اند که به شکل اتوماتیک وار می توانند هشدارهای لازم برای اعلام خطر را با کوچکترین علایم نشان داده و مانع از شکل گیری آتش سوزی های مهیب می‌شوند.

با وجود این دلایل منطقی می توان به راحتی پی به اهمیت سیستم اطفا حریق در ساختمان، اعم از اداری، مسکونی، تجاری شد. حتی با وجود قیمت بالا برای نصب این گونه سیستم ها، باز هم نصب این سیستم به صرفه و عقلانی خواهد بود.

معرفی سیستم های اطفا حریق:

سیستم اطفا حریق، به وسیله یا وسایلی گفته می شود که می توانند برای خاموش کردن انواع آتش مورد استفاده قرار بگیرند و از پیشروی و سرایت آتش به قسمت های دیگر جلوگیری کنند.

روش های اطفا حریق متفاوت هستند و می توان به کپسول های دستی آتش نشانی، اطفا حریق به روش صنعتی با محلول کف، سیستم اتوماتیک گازی، جعبه های آتش نشانی، و اطفای اسپرینکلر اشاره کرد.

البته برای استفاده از هر کدام از این روش ها باید به نوع حریق و موادی که در حال اشتعال هستند هم توجه داشت. به طوریکه بتوان بهترین و سریعترین نتیجه را از این روشها بدست آورد. اصل مهمی که در هنگام خاموش کردن هر نوع آتشی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای بوجود آمدن آتش سوزی سه عامل مورد نیاز است:

ماده قابل اشتعال

اکسیژن

حرارت

 در هر سیستم اطفا حریق به نحوی سعی می شود تا این سه عامل را کنترل یا از دسترس خارج کند.

آشنایی با سیستم آتش نشانی:

سیستم آتشنشانی به سه شکل وجود دارند:

سیستم خشک: نیاز به حضور مأمورین آتشنشانی در محل حادثه وجود دارد.

سیستم تر: که با آب می توان آتش را تحت کنترل درآورد و این کار توسط سکنه هم انجام شدنی است.

سیستم ترکیبی: با توجه به میزان خطر و کاربری ساختمان، به صورت ترکیبی تروخشک وجود دارد.

برای پیاده سازی یک سیستم آتشنشانی حرفه ای و کارآمد حتما باید از شرکت های خدمات ایمنی و آتش نشانی کمک گرفت.

                                                                     اطفا حریق

الزامات سیستم های آتشنشانی:

برای طراحی و اجرای یک سیستم آتشنشانی، باید الزامات سیستم های آتشنشانی به طور کامل رعایت شده  و به همین علت نیاز به تجهیزات و ملزوماتی داریم که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. طراحی و اجرای یک سیستم اطفا حریق، بستگی به شرایط هر ساختمان اجرا می شود.

جعبه آتش نشانی و اسپرینکلر، دو نوع ازسیستم های آتشنشانی داخل ساختمانی می باشد.

جعبه آتشنشانی که به شکل جعبه های فایرباکس بر روی دیوارها یا داخل آنها، نصب می شوند. و به سیستم لوله‌کشی مرکزی ساختمان متصل است.

سیستم اسپرینکلر، دارای یک منبع آب، شیرکنترل آب و تخلیه به فاضلاب و هشداردهنده می باشد و لوله‌کشی به هم پیوسته در این سیستم به گونه ای است که سراسر ساختمان را دربرگرفته و با حرارت آتش این سیستم فعال شده و آب را از منبع به سمت حریق، توسط لوله ها منتقل می کند.

طراحی لوله کشی آب دارای قوانین و ضوابطی است که پیمانکار ملزم به رعایت آنها می باشد. مثلا اینکه برای ساختمانهای 3 تا 5 طبقه دو واحدی با متراژهایی در حدود 140 مترمربع به بالا، حتما احتیاج به سیستم لوله کشی وجود داشته به همراه نصب جعبه آتشنشانی به شکل یک طبقه درمیان.

اما برای ساختمانی 3 طبقه تک واحدی با متراژی حدود 140 مترمربع، اصلا نیازی به سیستم لوله کشی نیست.

تجهیزات آتشنشانی برای اطفاحریق:

یک سیستم اطفا حریق دارای اجزای مختلفی است. البته هر کدام از این اجزا با یکدیگر در ارتباط بوده و اگر خللی در روند کاری یکی از آنها ایجاد شود، بقیه اجزا هم نمی توانند به درستی عمل کنند.  از اجزای این سیستم می توانیم به پنل کنترل، تکرارکننده؛ آشکارکننده دستی و اتومات، هشداردهنده، و کابل و سیم، اشاره کنیم.

این سیستم ها با وجود دود و گاز و بخار، شروع به شناسایی نقاط مشکوک کرده و آژیر هشدار شروع به کار کرده و به این ترتیب افراد را برای خاموشی مشکل احتمالی چه به شکل دستی و چه اتوماتیک، آگاه می کند.

معرفی سیستم اطفای حریق اتوماتیک:

این نوع از سیستم ها با تشخیص اولین نشانه های دود و بخارات، به شکل کاملا خودکار شروع به کار خواهند کرد. اما نحوه خاموش کردن آتش در هر کدام از سیستم های اتوماتیک، با دیگری متفاوت است.

سیستم خودکار مه آب:

این سیستم پس از اعلام خطر شروع به پاشش قطرات ریز آب کرده (به شکل مه) و به این ترتیب باعث خنک شدن آتش و عدم رسیدن اکسیژن به آن می شود. این سیستم دارای پنل مرکزی و کنترل، مخزن گاز هیدروژن، لوله های اتصالات، نازل پاشش، و هشداردهنده می باشد.

سیستم خودکار ورتکس:

این سیستم علاوه بر پاشش قطرات مه مانند آب گاز نیتروژن را نیز با آب ترکیب و از نازل خارج می کند. این گاز از ورود اکسیژن بر روی آتش جلوگیری می کند و آب هم دما را کاهش و آتش را خنک می کند.

سیستم خودکار گازی:

از این سیستم در مکانهایی که ممنوعیت استفاده از آب وجود دارد مثل پست برق استفاده می شود. در این سیستم از گازهای هیدروکربنه هالوژنی برای خاموشی آتش استفاده می شود.

سیستم های خودکار دیگری مانند سیستم پاشش فوم، سیستم پودری و آبی هم وجود دارند که به شکل خودکار بعد از هشدارها شروع به فعالیت می کنند.

       

                                                                   اطفا حریق

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد