انتخاب بهترین تجهیزات برای تاسیسات ساختمان

ایتوک یکشنبه 5 بهمن 1399 - 18:17
انتخاب بهترین تجهیزات برای تاسیسات ساختمان
تاسیسات ساختمان بر حسب نوع کارکردی که در ساختار ساختمان دارند معمولا به دو دسته کلی تقسیم شده و در نهایت مجموعه ای از سیستم های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گاز، تخلیه فاضلاب و ... را شامل می شوند.

اهمیت کاربرد بهترین تجهیزات در تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمان بر حسب نوع کارکردی که در ساختار ساختمان دارند معمولا به دو دسته کلی تقسیم شده و در نهایت مجموعه ای از تاسیسات مهم سیستم های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع، گاز، آب، برق، تلفن، تخلیه فاضلاب، ارتباط داخل و خارج ساختمان و ارتباط بین طبقات را شامل می شوند. بنابراین انتخاب بهترین تجهیزات برای تاسیسات ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری یا حتی صنعتی در افزایش عمر ساختمان و کارایی های آن اثر مستقیمی دارد.

انتخاب صحیح تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات ساختمانی می تواند در ایمنی محیط زندگی شما اثر گذاشته و مصرف انرژی را کاهش دهد. بنابراین ساخت خانه ها و ساختمان ها به وسیله به روزترین تاسیسات و تجهیزات ساختمانی می تواند در بهینه سازی مصرف انرژی، حفاظت از منابع طبیعی و همچنین افزایش ایمنی محیط زندگی افراد موثر واقع شود.

امروزه یکی از اقداماتی که در زمینه کاربرد صحیح تاسیسات و تجهیزات ساختمانی انجام شده، هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها است، یعنی با استفاده از تکنولوژی های نوین و تجهیزات کنترلی جدید تاسیسات ساختمانی را از ان شکل سنتی به شکل امروزی ارتقاء داده و در نهایت بهترین انتخاب را برای افزایش ایمنی زندگی انسان و بهینه سازی مصرف انرژی به وجود آورده است.

با گسترش تکنولوژی و کاربرد روز افزون آن در زندگی انسان، امروز بیش از پیش به ارتقاء سطح زندگی بشر نیاز داریم، چرا که افزایش جمعیت و به خطر افتادن حیات کره زمین می تواند بر زندگی بشر و دیگر موجودات زنده جهان اثر سوء گذاشته و ما را بیش از پیش به سمت نابودی حیات نزدیک سازد. بنابراین استفاده از بهترین تجهیزات و تاسیسات ساختمان در ارتقاء کیفیت زندگی بشر اثر مستقیمی داشته و یک نیاز اساسی در حفظ بقاء جهان و موجودات هستی شناخته می شود.

شکل 1  انواع تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمان و تاثیرات در ایمنی زندگی

تاسیسات ساختمان معمولا به دو دسته کلی " تاسیسات الکتریکال و تاسیسات مکانیکال " تقسیم بندی می شوند و انتخاب بهترین تاسیسات و تجهیزات ساختمانی یعنی استفاده از بهترین و باکیفیت ترین لوازم تاسیساتی و مهندسی در ساخت انواع ساختمان ها و سازه های عمرانی که این امر می تواند بر عمر مفید سازه ها اثر گذاشته و شما را از پرداخت هزینه های تعمیر پس از ساخت سازه ها معاف نماید.

ساخت ساختمان های مختلف با استفاده از بهترین ابزار و باکیفیت ترین تجهیزات ساختمانی مستقیما بر کارایی و عمر سازه ها اثر می گذارد و ایمنی زندگی انسان را تامین کند، چرا که شما با خرید تاسیسات ساختمانی مقاوم و مستحکم می توانید ساختمان های ضدزلزله بسازید. ساخت خانه های مستحکمی که در برابر بلایای طبیعی و غیر قابل پیش بینی مثل سیل و زلزله مقاوم هستند، می تواند در هر شرایطی ایمنی زندگی انسان را تامین نموده و جان و مال او را در شرایط حساس حفظ نماید. بنابراین انتخاب بهترین تجهیزات و تاسیسات ساختمان در ایمنی زندگی انسان تاثیر مستقیمی دارد.

 

آشنایی با تاسیسات الکتریکال و و مکانیکال

همانطور که اشاره شد تاسیسات ساختمان معمولا بر دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند و هر یک کارایی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این قسمت از مقاله مختصرا تاسیسات الکتریکال و مکانیکال که دو دسته مهم و اصلی از تاسیسات ساختمانی می باشند را معرفی می کنیم:

  • تاسیسات الکتریکال

تاسیسات الکتریکال یا تاسیسات الکتریکی ساختمان وظیفه توزیع جریان برق را در سیستم های الکتریکی ساختمان ها را برعهده دارد. برق ساختمان توسط شرکت برق تامین می شود؛ اما توزیع این برق به شکل کاملا ایمنی در سیستم های الکتریکی مختلف ساختمان همواره بر عهده تاسیسات الکتریکال ساختمان می باشد. تاسیسات الکتریکی همواره جریان برق را برای سیستم های سیستم روشنایی، اطفاء حریق، آنتن مرکزی و… تامین می کنند.

در انتخاب تاسیسات الکتریکال همواره از نظر متخصصین و مهندسین استفاده کنید. تاسیسات الکتریکی با مدارهای انشعابی جریان برق را در واحدهای مختلف ساختمان توزیع نموده و سیم پیچی های خاص خود را دارند. بنابراین مطابق با نظر تکنسین های متخصص و رعایت نکات ایمنی این تجهیزات را خریداری و نصب نمایید تا از حوادث غیرمترقبه و پیامدهای ناگوار آن ها جلوگیری به عمل آورید.

 

  • تاسیسات مکانیکال

تاسیسات مکانیکال از جمله مهم ترین تاسیسات و تجهیزات ساختمانی می باشند، در واقع این تاسیسات یکی از اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در تاسیسات و بخش های مختلف ساختمان ها می باشند. با توجه به نظر کارشناسان و مهندسین عمران تاسیسات مکانیکال به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات صنعتی تقسیم بندی می شوند.

هر دو دسته از تاسیسات مکانیکال برای ساختار ساختمان ها ضروری بوده و در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شوند. سیستم های  فاضلاب و سیالات، سیستم آبرسانی و انتقال آب، تصفیه آب، تولید انرژی از سیالات، سرمایش و گرمایش، پمپاژ یا آبرسانی به طبقات بالای ساختمان، تهویه مناسب هوا، تامین آب گرم و سرد و... از جمله تاسیسات مکانیکال در واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی می باشند.

شکل 2  نصب تاسیسات ساختمان با تکنسین های متخصص

الزامات ساختمان ها در تاسیسات و تجهیزات ساختمانی

مهندسین و پیمانکاران ساختمانی موظف هستند با تمامی تجهیزات و تاسیسات ساختمانی آشنا بوده و همواره از بهترین و باکیفیت ترین آن ها در ساخت ساختمان ها و سازه های عمرانی استفاده کنند. انتخاب بهترین تجهیزات در تاسیسات ساختمان عمر سازه ها را افزایش داده و ایمنی و امنیت محیط زندگی افراد را افزایش می دهد، انتخاب بهترین تجهیزات در ساختار ساختمان ها هزینه های بعدی همچون هزینه های تعمیر را کاهش داده و از نظر اقتصادی به صرفه می باشد و در نهایت انتخاب بهترین تجهیزات و تکنولوژی های جدید در تاسیسات ساختمانی مصرف انرژی را کاهش داده و تاثیرات در بهینه سازی مصرف را برای کاربران به همراه دارد.

بنابراین در بررسی الزامات ساختمان ها در انتخاب تجهیزات و تاسیسات ساختمان همواره استفاده از بروزترین و باکیفیت ترین لوازم در ساخت انواع ساختمان های، مسکونی، اداری، تجاری یا حتی صنعتی جزء اولویت های پروژه های عمرانی شناخته می شوند و مهندسین، پیمانکاران و سرمایه گذاران پروژه باید بدان توجه ویژه ای داشته باشند.

تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات و تجهیزات ساختمان ها بسته به نوع سازه ها و پروژه ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما اینکه تاسیسات ساختمانی مورد استفاده در پروژه های گوناگون بر طبق دو دسته تاسیسات الکتریکال و مکانیکال دسته بندی و انتخاب می شوند، در تمام پروژه ها یکسان می باشند. بنابراین در انتخاب تجهیزات همواره باید به انتخاب بهترین ابزار و باکیفیت ترین لوازم دقت داشته باشید تا ضمن تامین رفاه و ایمنی زندگی خود، از تاثیرات در بهینه سازی مصرف و حفظ منابع طبیعی و حیات کره زمین نیز برخوردار شویم.

شکل 3  تاسیسات و تجهیزات ساختمانی

 

 

بازخوردها
    نظر خودتان را با ما در میان بذارید
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد