تاثیر خانه هوشمند بر زندگی ما

ایتوک یکشنبه 5 بهمن 1399 - 18:09
تاثیر خانه هوشمند بر زندگی ما
در جهان پیشرفته امروز که تکنولوژی حرف اول را در تامین رفاه و آسایش زندگی انسان ها می زند، ساخت خانه هوشمند به عنوان جدیدترین اختراع بشر شناخته شده و در حال حاضر در اغلب کشورهای جهان در حال ساخت و بهره برداری می باشد.

تاثیر هوشمند سازی بر زندگی

با افزایش جمعیت و مصرف بی رویه منابع انرژی، حیات کره زمین روز به روز به سمت نابودی خود نزدیک تر می شود و لازم است طی بهره برداری از تکنولوژی های جدید اقداماتی را در جهت کاهش مصرف انرژی یا بهینه سازی آن انجام دهیم که در این راستا می توان از تاثیرات هوشمند سازی ساختمان های عمرانی بر زندگی بشر استفاده نمود، به طوری که هوشمندسازی خانه ها یا ساخت خانه هوشمند به عنوان یک تکنولوژی جدید در جهان امروز شناخته شده و در اغلب کشورهای جهان به کار برده می شود.

ساخت خانه هایی که با جدیدترین ابزار تکنولوژی سیستم های گرمایشی، سرمایشی، نورپردازی و سایر مصارف انرژی محیط خانه را کنترل می کنند، قطعا می تواند تاثیر بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشد. در واقع خانه های هوشمند خانه هایی هستند که با جدیدترین مصالح ساختمانی و مجهز به بهترین ابزار های تکنولوژی ساخته شده و مصرف انرژی خانه را کنترل و مدیریت می کنند. این خانه ها با سنسورها، ابزارهای کنترلی و تکنولوژی های پیشرفته قرن 21 ساخته شده و می توانند تاثیر بسزایی در زندگی امروز انسان و محیط پیرامون وی داشته باشند.

هوشمند سازی خانه ها با اهداف متفاوتی انجام می شود و با توجه به گسترش جمعیت و مصرف بی رویه منابع انرژی، یکی از مهم ترین اقداماتی که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست می توان انجام داد، هوشمندسازی ساختمان ها و مجتمع های گوناگون مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و ... می باشد.

از سال 2006 میلادی ساخت خانه هوشمند در اغلب کشورهای درحال توسعه آغاز شد و سهم ایران از هوشمند سازی ساختمان ها، خانه ها و شرکت ها و محیط های صنعتی از دهه 80 آغاز شده و طی چند سال اخیر به شدت توسعه یافت، به طوری که امروز در کشور ما خانه های هوشمند زیادی براساس تکنولوژی های پیشرفته هوشمندسازی ساختمان ها ساخته شده و قابل استفاده می باشند. به طور کلی در جهان امروز شاهد پیشرفت چشمگیری از ساخت خانه های هوشمند در سراسر کشورها هستیم و از مزایای آن ها در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده می کنیم.

شکل 1  خانه هوشمند

مزایای ساخت خانه هوشمند

با بررسی تاریخچه اختراعات بشر در طول قرن های مختلف می توان گفت که بشر ذاتا به دنبال افزایش رفاه و آسایش خود در زندگی است و از این رو با پیشرفت علم و توسعه تکنولوژی در زندگی همواره سعی دارد با ساخت سازه های جدیدتر و پیشرفته تر، رفاه و آرامش زندگی خود را افزایش داده و راحت تر از گذشته نیازهای روزانه خود را رفع نماید.

ساخت خانه هوشمند با ابزارهای جدید و تکنولوژی های نوین کامپیوتری یکی از اقداماتی است که بشر در راستای تامین رفاه و آسایش زندگی خود انجام داده است. با هوشمند سازی ساختمان ها بر اساس کاربرد ان ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می توان مصرف انرژی را بیش از پیش مدیریت و کنترل نمود؛ اما تاثیر هوشمند سازی بر مصرف یا هزینه های انرژی افراد، تنها مزیت خانه های هوشمند نیست بلکه ساخت خانه هوشمند می تواند مزایای دیگری نیز در زندگی بشر و جهان پیرامون آن داشته باشد که در ادامه به این موضوع می پردازیم:

  • با استفاده از سیستم های کنترلی پیشرفته خانه هوشمند می توانید سیستم های گرمایشی و سرمایشی محیط پیرامون خود را تنظیم نموده و دمای مورد نظر خود را به همراه بهینه سازی مصرف انرژی تامین نمایید.
  • سیستم های پیشرفته خانه هوشمند در بهینه سازی مصرف انرژی بسیار موثر می باشند و می توانند مصرف انرژی را به شدت کاهش دهند.
  • با کاهش مصرف انرژی به وسیله سیستم های کنترلی می توانید از هدر رفت منابع انرژی جلوگیری نموده و در حفظ منابع طبیعی موثر واقع شوید.
  • سیستم های کنترل نور خانه های هوشمند می توانند نورپردازی شما را براساس شرایط محیط تنظیم نموده و از اتلاف انرژی برق جلوگیری نمایند.
  • سیستم های ذخیره ساز تعبیه شده در خانه های هوشمند انرژی طبیعی خورشید را ذخیره نموده و از آن در تامین انرژی سیستم های گرمایشی و نورپردازی خانه ها و ساختمان ها استفاده می کنند.
  • سیستم اطفاء حریق هوشمند به کار رفته در این خانه ها برای زمان هایی که شما از ساختمان دور هستید، می تواند در پیشگیری از بروز حوادث ناگوار بسیار موثر واقع شوند.
  • سیستم دوربین های مدار بسته هوشمند به کار رفته در ساختار این خانه ها به شما کمک می کند تا به وسیله یک تلفن همراه هوشمند منزل یا محل کار خود را در سفرها کنترل نموده و از تمامی آمد و رفت های محیط باخبر شوید.
  • ساخت خانه هوشمند می تواند رفاه شما را از نظر رسیدگی به منزل، تعمیرات دوره ای ساختمان، نظافت محیط، جا به جایی وسایل منزل، رسیدگی به گل ها و فضای سبز منزل یا محیط ساختمان و سایر اموری که توسط شخص شما انجام می شوند، تامین نماید و به وسیله این سازه ها می توانید بهتر و راحت تر به امور منزل خود رسیدگی کنید.

شکل 2  کنترل خانه هوشمند با تلفن همراه

الزامات آینده هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها

با توجه به آنکه ساخت خانه های هوشمند با پیشرفت تکنولوژی بیش از پیش توسعه می یابند، با این حال هنوز هم به ابزارهای پیشرفته تری نیاز داریم تا در هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها استفاده کنیم؛ اما توجه داشته باشید که ساخت هوشمند یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در جهت حفاظت از منابع طبیعی و حیات کره زمین بدان توجه نماییم.

در زمینه بررسی الزامات آینده هوشمندسازی ساختمان ها و سازه های عمرانی باید بگوییم که در کشورهای توسعه یافته اوضاع این ساختمان ها خیلی بهتر از کشورهای رو به توسعه می باشد، چرا که در کشورهای توسعه یافته ما با جدیدترین ابزار و مصالح ساختمانی مواجه هستیم که از تکنولوژی های نوین صنعت معماری و همچنین سیستم های هوشمند برخوردار می باشند و با استفاده از چنین ابزاری قطعا مشکلی در ساخت برترین خانه های هوشمند نخواهیم داشت.

این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه همچون کشور ما ساخت چنین سازه های با مشکلات مختلفی همچون کمبود امکانات و ابزارهای هوشمند سازی مواجه بوده و قادر به ساخت پیشرفته ترین سازه ها نیستند. بنابراین یکی از الزامات ساخت خانه هوشمند در سراسر کشورهای جهان تامین ابزار و مصالح می باشد که می توان این ابزار را از کشورهای توسعه یافته خریداری نمود و با کمک علم نوین مهندسین این کشورها ساختمان ها و سازه های عمرانی را براساس کاربرد آن ها هوشمند سازی نمود.

ساخت خانه هوشمند می تواند در مدیریت مصرف انرژی و کنترل منابع طبیعی جهان بسیار موثر واقع شده و مزایای فوق العاده ای در تامین رفاه زندگی بشر داشته باشد؛ اما توجه داشته باشید که تامین امکانات، ابزارها و مصالح ساختمانی پیشرفته در ساخت این خانه ها حرف اول را می زند. بنابراین برای هوشمند سازی ساختمان ها در ابتدا باید مصالح آن ها را تامین نمود و سپس با علم بر چگونگی ساخت خانه های هوشمند، ساخت این سازه های عمرانی را آغاز و در نهایت با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، حیات کره زمین را تامین نمود.

شکل 3  هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها

 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد